„Pokud si například mladá rodina vezme
hypotéku a koupí byt či menší starší domek
za 2,5 milionu korun, co udělá stát? Okamži-
tě od nich formou daně z nabytí nemovitosti
vyinkasuje 100 000 korun. To má být ta pod-
pora?
Nebylo by snad i pro stát a jeho politiku pod-
pory mladých rodin a jejich bydlení přínos-
nější, kdyby v takových případech lidé mohli
tyto prostředky investovat spíše do vybavení
domácnosti než do bezedné státní poklad-
ny?“ ptá se senátor Ivo Valenta, který dlou-
hodobě právě tuto nesmyslnou daň kritizuje.
Šlo zároveň o téma, které v poslední době
v Senátu hodně rezonovalo. Projednával se
zde totiž vládní návrh na uzákonění povin-
nosti platby daně z převodu nemovitostí
na jejího nabyvatele.
„Tento spor považuji do značné míry za umě-
lý. Skutečným problémem je totiž samotná
existence daně z nabytí nemovitosti, neboť
je dle mého názoru zcela neopodstatněná,“
uvedl v rámci rozpravy senátor Ivo Valen-
ta a dodal, že se v případě této daně jedná
Jak podporuje státmladé?
Pořádně je zdaní
Daň z nabytí nemovitosti je třeba zrušit!
Pomůžeme mladým, rodina je základ. Taková zvolání zazníva-
jí z úst ministrů současné vlády. Nelze než souhlasit. Bohužel,
zůstává jen u prázdných slov – realita je úplně jiná.
o faktické druhotné zdanění peněz, které již
byly zdaněny jako příjmy těch, kteří si nemo-
vitost pořizují.
400 zbytečných úředníků
Roční výnos státu z daně z nabytí nemovitostí
činí přibližně 11 miliard korun. Daň je přitom
spravována zhruba 400 úředníky Ministerstva
financí a objem vybraných prostředků tak
na jedné straně spotřebuje související admi-
nistrace této daně, za druhé jde o prostředky,
které lze nakonec dohledat na řadě nadbyteč-
ných položek a úřednických tabulkových mís-
tech, která podle senátora Valenty vznikla pod
současnou vládou.
„Možná by stačilo, kdyby stát pod vedením
současné koalice nenabíral ročně tisíce či spí-
še desetitisíce nových státních zaměstnan-
ců, kdyby naopak úřednický aparát zeštíhlil
a zmenšil objem přerozdělovaných peněz
v různých nesmyslných dotačních progra-
mech a titulech,“ uvedl Valenta.
A právě státní neefektivita, ale také negativní
dopad daně z nabytí nemovitostí na trh s byty
www.ivalenta.cz4
a domy a na jejich výstavbu a v důsledku také
na státní ekonomiku, byly hlavními důvody,
pro které Ivo Valenta v souvislosti s novelou
zákona o dani z nabytí nemovitých věcí navrhl
její úplné zrušení.
Přestože se na stranu senátora Valenty posta-
vila řada jeho kolegů, z nichž někteří alterna-
tivně navrhovali alespoň snížení sazby této
daně, schválení vládního návrhu se nepoda-
řilo zabránit. Opět se tak, jako již mnohokrát
v minulosti, potvrdila soudržnost levicové
senátní většiny, která tak často svorně hlasuje
pro všechny nesmyslné a svobodu regulující
vládní návrhy, pro posilování role státu, zvy-
šující se finanční a byrokratickou zátěž občanů
a podnikatelů či zásahy do soukromí.
„Bohužel jsme se i tentokrát mohli přesvědčit
o tom, že pro levicovou vládu je snižování či
dokonce rušení daní nepřekročitelné tabu,
neboť její politika se neobejde bez masivního
a neefektivního přerozdělování peněz, a že je
proni nevídané, aby tytopeníze zůstaly lidem,“
zhodnotil jednání senátor Valenta a dodal, že
o zrušení daně z převodu nemovitostí se bez-
pochyby při nejbližší příležitosti pokusí znovu.
Možnáby stačilo,
kdyby státnenabíral
ročně tisíce či
desetitisíce státních
zaměstnanců, kdyby
prostě úřední šiml
zeštíhlel