Previous Page  4 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 16 Next Page
Page Background

„Pokud si například mladá rodina vezme

hypotéku a koupí byt či menší starší domek

za 2,5 milionu korun, co udělá stát? Okamži-

tě od nich formou daně z nabytí nemovitosti

vyinkasuje 100 000 korun. To má být ta pod-

pora?

Nebylo by snad i pro stát a jeho politiku pod-

pory mladých rodin a jejich bydlení přínos-

nější, kdyby v takových případech lidé mohli

tyto prostředky investovat spíše do vybavení

domácnosti než do bezedné státní poklad-

ny?“ ptá se senátor Ivo Valenta, který dlou-

hodobě právě tuto nesmyslnou daň kritizuje.

Šlo zároveň o téma, které v poslední době

v Senátu hodně rezonovalo. Projednával se

zde totiž vládní návrh na uzákonění povin-

nosti platby daně z převodu nemovitostí

na jejího nabyvatele.

„Tento spor považuji do značné míry za umě-

lý. Skutečným problémem je totiž samotná

existence daně z nabytí nemovitosti, neboť

je dle mého názoru zcela neopodstatněná,“

uvedl v rámci rozpravy senátor Ivo Valen-

ta a dodal, že se v případě této daně jedná

Jak podporuje státmladé?

Pořádně je zdaní

Daň z nabytí nemovitosti je třeba zrušit!

Pomůžeme mladým, rodina je základ. Taková zvolání zazníva-

jí z úst ministrů současné vlády. Nelze než souhlasit. Bohužel,

zůstává jen u prázdných slov – realita je úplně jiná.

o faktické druhotné zdanění peněz, které již

byly zdaněny jako příjmy těch, kteří si nemo-

vitost pořizují.

400 zbytečných úředníků

Roční výnos státu z daně z nabytí nemovitostí

činí přibližně 11 miliard korun. Daň je přitom

spravována zhruba 400 úředníky Ministerstva

financí a objem vybraných prostředků tak

na jedné straně spotřebuje související admi-

nistrace této daně, za druhé jde o prostředky,

které lze nakonec dohledat na řadě nadbyteč-

ných položek a úřednických tabulkových mís-

tech, která podle senátora Valenty vznikla pod

současnou vládou.

„Možná by stačilo, kdyby stát pod vedením

současné koalice nenabíral ročně tisíce či spí-

še desetitisíce nových státních zaměstnan-

ců, kdyby naopak úřednický aparát zeštíhlil

a zmenšil objem přerozdělovaných peněz

v různých nesmyslných dotačních progra-

mech a titulech,“ uvedl Valenta.

A právě státní neefektivita, ale také negativní

dopad daně z nabytí nemovitostí na trh s byty

www.ivalenta.cz

4

a domy a na jejich výstavbu a v důsledku také

na státní ekonomiku, byly hlavními důvody,

pro které Ivo Valenta v souvislosti s novelou

zákona o dani z nabytí nemovitých věcí navrhl

její úplné zrušení.

Přestože se na stranu senátora Valenty posta-

vila řada jeho kolegů, z nichž někteří alterna-

tivně navrhovali alespoň snížení sazby této

daně, schválení vládního návrhu se nepoda-

řilo zabránit. Opět se tak, jako již mnohokrát

v minulosti, potvrdila soudržnost levicové

senátní většiny, která tak často svorně hlasuje

pro všechny nesmyslné a svobodu regulující

vládní návrhy, pro posilování role státu, zvy-

šující se finanční a byrokratickou zátěž občanů

a podnikatelů či zásahy do soukromí.

„Bohužel jsme se i tentokrát mohli přesvědčit

o tom, že pro levicovou vládu je snižování či

dokonce rušení daní nepřekročitelné tabu,

neboť její politika se neobejde bez masivního

a neefektivního přerozdělování peněz, a že je

proni nevídané, aby tytopeníze zůstaly lidem,“

zhodnotil jednání senátor Valenta a dodal, že

o zrušení daně z převodu nemovitostí se bez-

pochyby při nejbližší příležitosti pokusí znovu.

Možnáby stačilo,

kdyby státnenabíral

ročně tisíce či

desetitisíce státních

zaměstnanců, kdyby

prostě úřední šiml

zeštíhlel