10
www.ivalenta.cz10
Společné vzdělávání odnesou žáci se
speciálními potřebami,
děsí se ředitel Zimčík
Ludvík Zimčík je ředitelem„školy na konci světa“. Vmalé příhra-
niční obci Březovánejen zvedl z popelamístní školku i školu, ale
dokonce z ní vybudoval prestižnímezinárodní vzdělávací institu-
ci, ve které studují české děti z celého světa. V rozhovoru jsme se
jej protoptali na to, jaký pohledmánaaktuální problémy české-
ho školství apředevšímtolik diskutovanou inkluzi.
V poslední době se hodně mluví o in-
kluzi, tedy integraci postižených dětí
do běžných kolektivů. Jste ředitelem
základní školy. Pociťoval jste v uply-
nulých letech nutnost řešit integraci
takříkajíc shora? Anebo vám vyhovuje
současný stav?
Integraci v naší škole řešíme jako samo-
zřejmost dlouhá léta. Měli jsme i dříve
a máme i nyní autistického chlapce v ma-
teřské škole, která je součástí naší školy, už
od prvního ročníku máme teď už ve čtvr-
tém ročníku nevidomou žačku, v prvním
ročníku máme chlapce s ADHD; máme
další integrované žáky. A vždy to byl velký
boj získat pro tyto děti a žáky asistentku
pedagoga, neboť vždy z krajského odbo-
ru školství znělo, že nejsou finance. A nyní
máme věřit, že to bude přesně naopak.
V naší škole se věnujeme všem dětem
se speciálními vzdělávacími potřebami
i nyní. Nařízením se náš přístup nezmění.
Laikovi to připadá, že o peníze jde zase
až v první řadě. Na asistenty postiže-
ných dětí je letos vyčleněno půl miliar-
dy korun. Jak si v praxi představujete
práci asistentů ve škole vašeho typu?
Podobných slibů o financích pro integro-
vané žáky dostaly školy mnoho. Realita je
jiná. Asistenti pedagoga dostávají od státu
mrzký peníz. A navíc situace je kraj od kraje
jiná. V naší škole máme nyní tři asistentky
pedagoga s odpovídajícím vzděláním, kte-
ré na sobě stále pracují, dále se vzdělávají
a hlavně svoji práci vykonávají se zaujetím,
vstřícností a empatií. A kdybych jim k tomu
bídnému ohodnocení nepřidal z celkové-
ho rozpočtu na platy, neudržel bych si je.
Asistentky si vybírám s jejich životní i pro-
fesní znalostí. Jsou to moje bývalé žačky už
odsud ze základní školy, které jsem sledo-
val i na střední škole, takže jsem jejich za-
městnáním nekupoval zajíce v pytli. Nejde
mně o to, aby jen nějak žáka hlídaly, ale
aby skutečně žákovi pomáhaly, aby byly
pro jeho výchovu a vzdělávání přínosem.
Proto se je snažím slušně zaplatit.
Nedojde k třecím plochám mezi asis-
tenty a učiteli?
Z praxe vím, že se to stává. Ale také
od toho jsem ředitelem školy, abych vě-
děl, co se děje v jednotlivých třídách,
mluvím s učiteli i asistentkami, s žáky,
kontrola a hospitace pro mě nejsou frá-
zí. Potom k třenicím nemůže dojít. Ale to
musím s tou školou skutečně žít. Ne si jen
hlídat pohodlné křeslo ředitele. Klidně mi
nevěřte, ale škola je vždy taková, jaká je
ředitelka nebo ředitel školy. Je to můj ná-
zor založený na dlouholeté znalosti české-
ho školského prostředí, od mateřské školy
až po vysokou školu, osobním poznáním
mechanismů, podle kterých se řídí český
školský systém, a osobních zkušeností
otce dítěte se speciálními vzdělávacími
potřebami. Mnohdy zírám, s jakou boho-
rovností nejrůznější samozvaní odborníci
sdělují své pravdy o školách, aby zítra bez
mrknutí oka říkali něco úplně opačného.
Postaví se před kameru a už „jedou“. V ži-
votě to v praxi nedělali, ale mluví o tom
zasvěceně. A lépe než já. A jak krásně. Ale
to je tak vše, proto jsou takoví lidé ve sně-
movně. V normálním životě by se totiž ne-
uplatnili a tak hezky by se neuživili.
Počítá se s tím, že náklady na inkluzi
budou mimořádně vysoké. Minister-
stvo říká, že na to bude už v roce 2018
potřebovat o jeden a půl miliardy ko-
run víc než dnes. Neměly se ty peníze
koneckonců dát v rámci resortu na něco
jiného?
Už se ale nemluví o tom, že na bedra
špatně placených učitelek se přidává za-
vedením společného vzdělávání spous-
ta další práce, ale nikde nemají jistotu,
že jim bude skutečně zaplacena. Zatím
jsou to jen sliby, že jim bude plat navý-
šen, ale podobných slibů už jsme slyšeli
mnoho a skutek utek; každý podobný slib
jen poštval veřejnost proti pedagogům.
Veřejnost je dlouhodobě podobnými in-
formacemi o navýšení platů ovlivňována
a výsledkem je to, že se negativně nala-
dí proti těm, kteří mají přece stále volno,
prázdniny, krátkou pracovní dobu, jsou
ve škole jen několik hodin denně... Účel
bude splněn. Zavřeme jim ústa. Kolikrát se
už v médiích s velkým předstihem objevilo
a ještě se objeví, že učitelům se zvýší pla-
ty; mnohdy se to ohlašuje dlouhé měsíce
dopředu. Tak jako nyní. Realita je opačná.
Nároky na práci pedagogů se zavedením
společného vzdělávání do běžných škol
navíc budou dále zvyšovat. Tento nesou-
lad tak může do budoucna způsobit ne-
malé problémy.
O vaší škole je známo, že je zde převa-
ha kantorů mužů. To je vcelku nevídané
v rámci českého školství. Jak nahlížíte
na feminizaci školství, která má jistě
i důvody ekonomické?
Ano, v základní škole je u nás 54% uči-
telů – mužů. Ano, finanční ocenění z vy-
sokoškolsky vzdělaných učitelek udělalo
velmi často jenom vystresované úči, které
se stále více bojí předstupovat před plné
třídy, a to už nemluvím o kvalitě výuky
v nich. S otevřeným vzděláváním přijde
ještě větší vyčerpání, profesní a osobní
rezignace učitelek a učitelů jako důsledek
změn vzdělávacího kontextu – vyššího
počtu žáků ve třídách, možností větší-
Nárokyna práci
pedagogů se kvůli
inkluzi budou
zvyšovat
„
“