Previous Page  9 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 16 Next Page
Page Background

9

www.facebook.com/valentaivo

9

Slovácké divadlo jede

namaximální výkon.

Ale trápí ho

budova i finance

Michal Zetel je ředitelem Slováckého divadla teprve několik

měsíců. Chuť do práce i snaha poprat se s dlouhodobými pro-

blémy jednoho z nejlepších divadel v České republice mu tak

rozhodně nechybí. Energii přitom čerpá nejen během hraní

a režírování, ale také v pracovitosti a oddanosti svých diva-

delních kolegů.

Pane řediteli, přes půl roku stojíte v čele

Slováckého divadla. Jaký byl?

Náročný, ale krásný. Divadlo jede na maxi-

mální výkon a na pracovitost a oddanost

kolegů si tedy opravdu nemohu stěžovat.

Navyšujeme počty představení, zkouší se

nejméně dva projekty najednou a co je nej-

zásadnější – naše diváky to stále baví. Nee-

xistuje lepší pocit než vyprodaný sál i při na-

šem někdy náročnějším repertoáru. Kromě

oblíbených muzikálů a komedií našim před-

platitelům servírujeme i zapeklitě náročnou

dramatiku například Zlatého draka Rolanda

Schimmelpfenniga. Takže nálada na palubě

je výborná a plachty stále drží.

Tomu se říká bezstarostné časy…

Takhle bych to tedy rozhodně neformuloval.

Řekl bych to tak, že loď pluje, posádka drží

s kapitánem a důstojnictvem pohromadě,

víme, kamplujeme, ale vody jsou rozbouřené.

Divadlo je na tom umělecky velmi dobře, ale

trápí nás několik věcí, jejichž řešení je otázkou

měsíců a let.

Povídejte…

Samozřejmě jsou to finance, a přestože měs-

to Uherské Hradiště je příkladným a spo-

lehlivým zřizovatelem a k divadlu se chová

jakožto k partnerovi, je Slovácké divadlo pro

město této velikosti značným rozpočtovým

zatížením. Hradiště dává na kulturu obrovské

procento rozpočtu a je vlastně “obětí” vlastní-

ho úspěchu. Zřizuje vynikající knihovnu, má

špičková Městská kina a rozpětí služeb Klubu

kultury je také nevídané. Vše to stojí obrovské

peníze.

A do toho úspěšné divadlo.

Divadlo je nutno modernizovat, tak, aby od-

povídalo standardům jednadvacátého století.

Technologicky, uživatelsky (nové toalety pro

diváky, zázemí pro personál), ale i stavebně.

Náš zřizovatel je ovšem v tomto ohledu para-

lyzován. Majitelem budovy divadla momen-

tálně není město, ale TJ Sokol a město tudíž

nemůže investovat do cizíhomajetku.

Co by se s tímdalo dělat?

Co se týče financování, ideální by byla jakákoli

forma vícezdrojového financování Slovác-

kého divadla. Ať již ze strany Zlínského kraje,

či ostatních samospráv. Shodou okolností je

právě v Senátu ČR projednáván návrh záko-

na o veřejnoprávní kulturní instituci, který by

mohl situaci řešit. A co se týče budovy: variant

je několik. Nabízí se dohoda se Sokolemo od-

kupu budovy Slováckého divadla a následná

rekonstrukce. Druhou variantou je směna

majetku Sokola za jiný městský majetek, který

by sokoli mohli nadále využívat pro svou po-

měrně pestrou a přínosnou činnost. Poslední

variantou je stavba zcela nového divadla, ale

to je varianta krajní. Bavíme se o obrovských

nákladech v řádu stamilionů korun a navíc

já osobně bych rád nechal Slovácké divadlo

tam, kde je. Poloha je ideální a genius loci je

křehká a vzácná hodnota.

Jsou si vašich starostí vědomi i ostatní?

Domnívám se, že i TJ Sokol si uvědomuje neu-

držitelnost stávajícího stavu a vzhledem k vy-

nikajícím a korektním vzájemným vztahům

s vedením Sokola a příznivě nakloněné rad-

nici je nejvyšší čas zasednout ke společnému

stolu. Osobně bych uvítal nějakou výraznou

a nestrannou osobnost, aby celou tuto složi-

tou situaci moderovala.

Pojďme k něčemu příjemnějšímu. Kromě

manažerských aktivit také režírujete a do-

konce i hrajete.

Režie a ostatně i herecké příležitosti jsou pro

mě motorem pro práci v kanceláři a na pra-

covních jednáních. S přímým kontaktem s je-

vištěm a kolegy “kumštýři” to celé dává smysl.

A to nemluvím o divácích. Potom vím, proč

celé noci nespíma pro koho to dělám. A navíc

mě to nekonečně baví.

Jaké je to“odpočívat”u Rychlých šípů, kam

vás sami herci obsadili do role Štětináče?

Šípy jsou legenda a já k tomu přistupuji s vel-

kou úctou. Tato inscenace byla pojem již

v době, kdy já jsem teprve studoval. A je to

velká škola. Může se to zdát jako banální hříč-

ka, ale i ta musí mít profesionální parametry,

a to je někdy dřina. Navíc musím být neustále

ve střehu. Kolegové jsou nevyzpytatelní a im-

provizace někdy vyžaduje pevné nervy.

To se už někdy stalo?

Někdy? Vždycky! (smích)

Diváci to ale nepostřehli, že?

Ne, diváci už vůbec neví, co v komedii bylo

od začátku a co si herci přidávají. Možná proto

chodí pořád dokola. Vždyť máme 425 repríz

a zájemdiváků nás donutil prodávat vstupen-

ky až na začátek července. A lístky mizí hodně

rychle.

Kdybych byl doposud divadlem nepolíbe-

ný a vy byste mi měl doporučit jednu vaši

inscenaci - která by to byla? Úspěšný mu-

zikál Pokrevní bratři? Zmiňované Rychlé

šípy? Nebo něco úplně jiného?

Přijďte na cokoliv. Slibuji vám, že vás nejvíc do-

stane ta atmosféra, tengenius loci, který nikde

jinde nenajdete. Dovolím si citovat slavného

režijního kolegu Radovana Lipuse: “V Uher-

skémHradišti sídlí divadelní bůh.”