Nemůžeme zavírat oči před tím, že v naší zemi bují nelegální hazard

Vystoupení senátora Ivo Valenty na rozpočtovém výboru PSP ČR dne 2. září

Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové,

děkuji za slovo. Velmi pozorně poslouchám dosavadní diskusi a dovolte mi, abych na ni  ve stručnosti reagoval.

Jak jistě víte, loternímu průmyslu se věnuji více jak 25 let a dovolím si tvrdit, že mám velmi bohaté zkušenosti přibližně ze dvou desítek zemí, které se stejně jako Česká republika pokoušely najít ideální formu regulace a zdanění sázkových her. I to mi dnes mimo jiné umožňuje podívat se na tuto problematiku také z pozice státu. Tedy z pohledu výběru daní, ochrany před rizikovým hraním a hraním mladistvých, z pohledu zamezení nelegálního provozování hazardních her nebo mezinárodního práva. 

Jistě se shodneme na tom, že hlavním cílem státu při stanovování pravidel pro provozování hazardních her by měla být především účinná regulace a zároveň stanovení přísných,  ale přitom předvídatelných podmínek pro legální provozovatele. Ty však musí být v souladu s mezinárodními právními předpisy. Bohužel, v České republice se v poslední době nic takového neděje! Dnes projednávaná novela loterního zákona a na ni navazující pozměňovací návrhy jsou toho jasným důkazem. 

Nemůžeme zavírat oči před tím, že v naší zemi bují nelegální hazard. Internet je zamořen několika stovkami webů, které v češtině nabízí nelegální hazardní hry. Ty však stát nijak nereguluje, nedaní, a tedy toleruje miliardové daňové úniky. Města a obce jsou zaplavovány kvízomaty a dalšími nelegálními stroji. Do České republiky bylo z Polska a dalších zemí dovozeno již minimálně 4 000 kvízomatů, které jsou řízeny ze zahraničních serverů. Několik málo policejních razií nepomáhá a jediná pokuta ve výši téměř 10 milionů Kč, kterou stát udělil, nebyla doposud zaplacena. Soud totiž přiznal nelegálnímu provozovateli odkladný účinek – prý proto, aby firma nezkrachovala. Města jako např. Otrokovice a řada dalších dnes mají na svém území o čtvrtinu více nelegálních kvízomatů, než počet legálních herních zařízení, které zde byly provozovány před přijetím zákazové vyhlášky. Hazardní hry se tak hrají dál. Jenže zcela nekontrolovatelně, bez jakýchkoliv limitů a zcela bez fiskálního příjmu veřejných rozpočtů. Toto nebezpečí dokonce silně vnímá také veřejnost. Podle nedávno zveřejněného průzkumu se totiž 67 % lidí obává, že v důsledku nové legislativy dojde k dalšímu nárůstu nelegálního hazardu a počtu černých heren. 

Stát však tento problém, zřejmě asi ne náhodně, přehlíží. Místo toho zde diskutujeme  o dalším navýšení daní pro domácí loterní společnosti, které povede pouze k fiskální prohibici legálních provozovatelů. Ti ukončí svoji činnost, nicméně zároveň uvolní prostor pro bující nelegální hazard, šedou ekonomiku a mafiánské praktiky. 

Dnes navrhované navýšení loterní daně a současné zvýšení fixního poplatku o 100 % je zcela nekoncepční hned z několika důvodů. Jednak je bezprecedentní, aby byly daňové sazby pro jakékoliv firmy měněny poslaneckou iniciativou, nikoliv vládním návrhem, který bude podložen jasnými dopadovými studiemi a projde řádným připomínkovým řízením. Mimochodem neuvěřitelný chaos dokresluje také fakt, že navrhované sazby loterní daně střílí jejich předkladatelé doslova od pasu a jejich výše se mění takřka každou hodinu. Je mi s podivem, že také samo Ministerstvo financí ve svém stanovisku k navrženým pozměňovacím návrhům mluví o tom, že změna daňové sazby pouze pro období roku 2016 je nekoncepční a vyvolá nemalé náklady na straně provozovatelů, ale i státu.  A v neposlední řadě je třeba také zdůraznit, že za poslední tři roky jde o velmi výrazné navýšení loterních daní. Jestliže ještě v roce 2011 byly stanoveny loterní odvody ve výši 6 %, dnes navrhovaných 25 % nebo dokonce 28 % představuje více než 4x větší daňové zatížení, které bude mít nepochybně rdousící efekt na české provozovatele. 

Navíc zde přehlížíme ještě jednu podstatnou věc a tedy skrytou daň v podobě fixní části daně. Denní sazba 110 Kč vztažená pouze pro technická herní zařízení totiž v přepočtu znamená, že tento segment bude souhrnně zatížen rekordní daní ve výši 42%. A to ve srovnání s online kurzovými sázkami, pro které je navrhováno 23 %, představuje obrovskou a zcela irelevantní diverzifikaci, která nemá logickou ani ekonomickou oporu a je pouhou pomstou aktivistů v tažení proti legálním provozovatelům loterií. 

Takový postup státu je však v přímém rozporu s evropským právem, což nezávisle na sobě potvrdilo již několik zahraničních soudních verdiktů. Nejvíce varovným příkladem může být nedávný případ z Holandska. Tamní soud přiznal loterní firmě odškodnění ve výši  1,4 milionů Euro jako kompenzaci za skokové navýšení loterních daní. Také Soudní dvůr Evropské unie vyhověl žalobě maďarských provozovatelů loterií, když konstatoval, že členské státy nesmí měnit zákony bez dostatečně dlouhého přechodného období a že i regulace hazardních her musí být transparentní a předvídatelná. To se však v ČR neděje. Vždyť ani necelé 4 měsíce před koncem roku provozovatelé nevědí, s jakou sazbou daně mají  od Nového roku počítat. Nemohou tedy plánovat, investovat ani přijímat nové zaměstnance. 

Nad to vše jsou pak velmi zarážející také předložené pozměňovací návrhy, jejichž předkladatelé z vládní koalice usilující o zavedení diferenciované sazby loterní daně. Je mi s velkým podivem, proč se někdo snaží snížit daňovou zátěž např. kurzovému sázení, když podle výroční zprávy Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti je právě online kurzové sázení nejvíce rostoucím a nebezpečným segmentem! 

A to zejména pro 30 % mladistvých, kteří hrají na internetu. Navíc kurzové sázení dosáhlo vloni rekordního růstu příjmů ve výši 34 % a objem internetových kurzových sázek dosáhl téměř 30 miliard Kč. A je zřejmé, že tento trend bude pokračovat i do budoucna. A to už se vůbec nebavím o minimálně stejně velkém objemu sázek, které se odehrávají u nelegálních zahraničních poskytovatelů. 

Nemůžeme přeci přijmout rétoriku, kterou „rádoby odborníci“ vehementně šíří i mezi vámi poslanci, a nechat se uchlácholit tím, že existuje něco jako měkký a tvrdý hazard. Přesun kurzového sázení na internet současně s rozvojem live sázení, které umožňuje sázet i velmi vysoké částky třeba každou druhou sekundu, totiž zcela vymazal všechny rozdíly mezi různými typy hazardních her. Tento trend je o to nebezpečnější, že „terminál“ pro live kurzové sázení máte kdykoliv po ruce například v podobě svého telefonu nebo tabletu. A statistiky to dnes již dokazují. Jestliže na automatech hrálo v posledních 12 měsících 6 % respondentů, u kurzových sázek to bylo 10 až 15 % respondentů. Navíc např. zkušenosti z psychiatrické léčebny v Kroměříži za posledního půl roku říkají, že většina léčených gamblerů je závislá právě na online hraní. 

Je tedy na místě se ptát, jestli rozdílné sazby loterních daní, které dnes předkládají vládní poslanci, spíše nepovedou k nebezpečné eskalaci rizikového hraní, než aby se podepsaly pod pozitivní regulaci hazardního hraní. Navíc je možné očekávat, že by tyto daňové změny vedly jak k přerozdělení trhu ve prospěch zřejmě dnes již přesně vytipovaných subjektů, tak i nejrůznějším pokusům, jak zamýšlená pravidla obejít a daňové odvody optimalizovat. Vždyť z historie známe případy firem, které pro dosažení nižší daňové sazby dokázaly své firmy např. účelově štěpit a v konečném důsledku tak obcházet stanovená pravidla.

Vážené dámy, vážení pánové, rád bych proto na Vás apeloval, abyste důsledně zvažovali navrhované daňové změny. Je bláhové očekávat, že by předložená novela dokázala navýšit příjmy veřejných rozpočtů o více jak 2 miliardy Kč. Naopak mne mé zkušenosti vedou k přesvědčení, že jejich zavedení by se podepsalo na výpadku ve veřejných rozpočtech ve výši přibližně 1,5 miliardy Kč. Hrát by se však nepřestalo, jen by se tyto miliardové částky přesunuly do šedé ekonomiky a místo státu by z nich těžili podvodníci a mafiáni. 

Neopakujme chyby, které jsme mohli sledovat v zahraniční, a vydejme se cestou kvalitní  a dlouhodobě účinné regulace loterního průmyslu. Tou není novela poslance Volného ani předložené pozměňovací návrhy, ale vládní návrh zákona, který bude komplexním řešením v oblasti prevence, veřejných rozpočtů, hraní na internetu, postihu nelegálních provozovatelů, a také ochrany veřejného zájmu. 

Děkuji za vaši pozornost a těším se na další diskusi. 

Ivo Valenta, senátor Parlamentu ČR